Andreas Viestad

For Andreas Viestad er mat det aller viktigste i livet – og det er det for deg også, mener han!
Andreas er en av Norges fremste matformidlere, mangeårig programleder for den internasjonale TV-suksessen New Scandinavian Cooking og En bit av Norge, matskribent i Dagbladet, Washington Post, DN og Morgenbladet og forfatter av en rekke bestselgende og prisvinnende bøker om mat.
Han er medeier i seks restauranter i Oslo, og grunnlegger av Geitmyra matkultursenter for barn.

Andreas’ brennende engasjement er tydelig i flere inspirerende og tankevekkende foredrag hvor han bruker sin pasjon for mat til å vise hvordan din bedrift kan skape bedre samhold, produktivitet og innovasjon.
I tillegg kan Andreas bidra til konseptutvikling av menyer som gir ditt arrangement en rød, spiselig tråd.

Andreas tilbyr ulike foredrag:

Den spiselige planeten – slik erobret vi verden

Bli med på en reise som strekker seg fra regnskogen i Amazonas, jungelen i Papua til trøffeljakt ørkenen i Kalahari –en matreise som ender opp i en helt vanlig hage hjemme i Norge.
Menneskenes superegenskap er at vi er altetende. De opprinnelige menneskene spiste mer enn 10.000 ulike matvarer – nå får vi 90 prosent av alle kaloriene fra kun 10 ulike matvarer. Hva har vi vunnet og hva har vi tapt på vår ferd fra jegere og sankere til i dag? Hvordan kan vårt ønske om vekst ha gjort oss mer sårbare?
I flere år har Andreas jaktet på de 9990 andre matvarene som står i fare for å gå tapt. I dette foredraget får du bli med på en uforglemmelig oppdagelsesreise i matens verden, befolket av urfolk, bønder, jegere og mesterkokker.
Foredraget stiller viktige spørsmål som din bedrift trenger for å håndtere vekst om omstilling:

  • Hvordan håndtere nye utfordringer og tilpasning?
  • Hvordan vokse uten å miste kjerneverdier?
  • Hvordan bruke mangfold til å skape vekst og unik markedsposisjon?

Bærekraft er lønnsomt

Å integrere bærekraft i virksomheten er strategisk viktig for langsiktig suksess. Men for mange har «bærekraft» gått fra å være et honnørord til et skjellsord – en betegnelse på et tomt begrep, eller – enda verre – en ekstra oppgave som er utenfor kjernevirksomheten.
Andreas Viestad har jobbet med store bærekraftprosjekter for ulike organisasjoner, og har utviklet en modell for hvordan en satsning på bærekraft kan være med på å skape bedre produkter, mer tilfredse kunder – og økt lønnsomhet. Nøkkelen, forteller han, er at man ikke er en motvillig etternøler, men i stedet tar kontrollen.
Andreas har slående eksempler fra matens verden – som også har overføringsverdi til andre områder.

  • Bærekraft som vekstdriver og merkevarebygger
  • Hvordan bruke endringer til å lage bedre produkter
  • Fallgruver og farer – hvordan unngå dem

Unike produkter skaper flere kunder!

Andreas var prosjektleder i utviklingen av «Norway’s Coastal Kitchen» hos Hurtigruten. Programmet var en viktig del av forvandlingen av en kjent, men stagnert merkevare til å til å bli Norges ledende reiselivsmerkevare. Han har også vært med på utviklingen av restauranten Under i Lindesnes og «Matkommunen Ringsaker».
I dette foredraget forteller Andreas om konseptutvikling, og samarbeid både med små nisjeprodusenter og de største matprodusentene. Det handler om «tenke stort med de små og smått med de store».
Han reflekterer også over hva vi kan lære av den nordiske matrevolusjonen? På få år gikk nordisk mat fra å være en vits til å være verdensledende.
Dette er viktige temaer, også for bedrifter som jobber på helt andre områder.

  • Hvordan dyrke fram en tydelig profil?
  • Hvordan bruke kultur til å skape verdier?
  • Hvordan stille krav til leverandører og samarbeidspartnere – som gjør alle parter bedre?

Geitmyra: Engasjement og skaperkraft

Andreas er grunnlegger av Geitmyra matkultursenter for barn. Siden etableringen i 2011 har de vokst til å ha sentere i fire norske byer. Geitmyra har fått nasjonal og internasjonal oppmerksomhet og har hatt besøk av Bill Gates og laget mat til Kongen. Andreas og Geitmyra jobber aktivt med myndigheter og private aktører for å skape endring og for barns rett til sunn mat og kunnskap om matlaging.
I det inspirerende foredraget sitt forteller Andreas om hvordan det er å bygge en organisasjon fra en visjon rundt en falleferdig gård til en operasjon som er viktig for flere titusentalls barn og unge.

  • Hva er viktig når man skal skape endring?
  • Fordeler og ulemper med å bygge fra grunnen.
  • Hvorfor er det viktig å finne rett balanse mellom idealisme og profesjonalisme?
  • Hva kan kommersielle bedrifter lære av frivillige organisasjoner, og hva kan frivilligheten lære av næringslivet?
  • Hvordan motiverer man ansatte og hvordan rekruttere en «following»?
  • Hvordan skape vekst uten å miste det som gjør en unike?

Andreas Viestad

For at vi skal kunne gi deg riktig pris, er det fint om du fyller ut skjema så detaljert som mulig.

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Skroll til toppen